Guttorm forteller om gaming & digital læring på Fagerhaug

Det betyr så mye for meg å få muligheten og friheten til å gjøre mer av det jeg brenner for. Det å få være med å prege skolen, og forhåpentligvis samfunnet.

Hvor startet din interesse for å jobbe med barn og unge?

Allerede i arbeidsuka, den gangen i 8. klasse så var jeg lærer. Den siste dagen  fikk jeg lede min egen klasse en hel dag, og da kjente jeg at jeg likte å jobbe med barn. Så den kursen ble staket ut ganske tidlig.

Før jeg fikk kone og barn, var et av mine beste år i militæret, der jeg var velferds- og presteassistent i Fredrikstad hvor jeg lærte masse om hvordan man skal underholde alle slags mennesker.

Etter det, visste jeg at det var lærer jeg skulle bli, så da ble det Lærerskolen. Her traff jeg også min kone. Vi dro deretter til sjømannskirken i Rotterdam hvor jeg var ungdomsarbeider i ett år. Etterpå var vi barne- og ungdomsarbeidere på Gran Canaria, og der meldte vår førstefødt seg, og da valgte vi å flytte hit til Stjørdal hvor min kone kommer fra.

Jeg begynte på Halsen ungdomsskole som lærer når vi flyttet hit, og var der i ett par år. I mellomtiden fikk Siv Tone, min kone seg jobb på Fagerhaug. Daværende rektor på Fagerhaug ville også at jeg skulle starte på Fagerhaug, og siden 2009 har jeg vært her.

Du har jo lærererfaring både fra den offentlige skolen og privat skole. Er det stor forskjell?

Jeg har alltid hatt mange kreative tanker og ideer. Her på Fagerhaug får man utløp for det kreative og kan påvirke læresituasjonen, og det syns jeg er utrolig kjekt. Jeg føler at det å være lærer på Fagerhaug strekker seg utenfor det å være kun en lærende institusjon. På FKS så har vi jo en tro i bunnen som gir en verdi- dimensjon i jobben. Det gjør også noe med fellesskapet og relasjonene. Her på Fagerhaug kommer vi tettere på hver elev og blir ordentlig kjent med hver og en, både fordi engasjementet er sterkt og at vi er færre elever pr. klasse.

Det betyr så mye for meg å få muligheten og friheten til å gjøre mer av det jeg brenner for. Det å få være med å prege skolen, og forhåpentligvis samfunnet. Fordelene med å være en forholdsvis liten skole, er jo at vi er fleksible og tilpasningsdyktige og kan lett brukes som pilotskole. Det har vi vært mange ganger. Det er aldri en kjedelig dag pÃ¥ Fagerhaug, og det gjør det  spennende Ã¥ være lærer. Jeg er jo en person som alltid har mange baller i luften, sÃ¥ for meg har det de siste Ã¥rene vært viktig Ã¥ bruke de nye mÃ¥tene Ã¥ nÃ¥ elevene pÃ¥. jeg ønsker  at de skal føle at de har det ok pÃ¥ skolen, at de føler trygghet og lærer noe samtidig som de har det artig. Vi skal ikke konkurrere med underholdningsindustrien, men vi kan bruke elementer som gaming og programmeringsfag for Ã¥ engasjere og nÃ¥ fram.

I hvilke fag underviser du i idag?

I dag har jeg arbeidslivsfag, kroppsøving og valgfag – media og kommunikasjon/programmering. I tillegg sÃ¥ fronter jeg vÃ¥r satsning pÃ¥ Gaming i skolen. I den nye læreplanen  skal man i større grad se det store bildet med dypdykk i sentrale tema og det Ã¥ mestre livet. Dette er noe som jeg tar mer og mer inn i fagene, sÃ¥ vi fÃ¥r mer fokus pÃ¥ de store linjene og litt mindre pÃ¥ detaljene.

 

 

Fagerhaug har hatt it-fokus i over 10 år, og vi ønsker å være langt fremme her, fordi vi vet at det er så viktig i dagens samfunn og i fremtidens arbeidsliv.

Guttorm

Lærer Fagerhaug

Hvorfor er programmering og gaming viktige fag?

Når man ser på antall ledige jobber i Europa, så dominerer programmering. 150 millioner jobber som bare står og venter på å fylles med kvalifiserte mennesker, med kompetanse fra programmering og gaming-elementer.  Det å kunne se elvene fra de begynner i 8. og ti år frem i tid. Hvor er vi da, og hvilken verden skal de ut i? Da er det viktig å ha litt grunnleggende forståelse for hva programmering er. På Fagerhaug har vi en egen master-utdannet IT administrator, det sier noe om vår satsning på dette. Vi satser på å få realkompetanse inn i skolen, og samarbeid med næringslivet er viktig for oss. Det å vise elevene hvordan det gjøres i en reell arbeidssituasjon mener vi er mye bedre enn at lærere med halvgod it-kompetanse forsøker å lære bort.

Nå nylig hadde vi en 3D artist og en animatør på en heldag som viste hvordan man jobber innen spillutvikling. Fagerhaug satser på å hente inn eksterne aktører som kan knytte fagene opp i mot karrierevalg og arbeid.

Gaming i skoletiden, er ikke det litt kontroversielt? Får ikke ungene nok av det i fritiden?

Fagerhaug har hatt it-fokus i over 10 år, og vi ønsker å være langt fremme her, fordi vi vet at det er så viktig i dagens samfunn og i fremtidens arbeidsliv. Mange unge i dag bruker jo mye tid på gaming i fritiden, og er kanskje ikke klar over at denne tidsbruken faktisk er verdifull for kompetansebygging, noe man kan ha på CV`n. Vi er ikke opptatt av hvilke spill man spiller, men at de tar metablikket over at man faktisk gjør noe fornuftig, og at foreldrene blir bevisstgjort på den læringen som ligger i det.

Vi har også et uformelt samarbeid med et internasjonalt anerkjent E-sportlag. Daglig leder her fortalte elevene at de ser ikke etter de som spiller 10 timer i døgnet, men de som kanskje spiller konsentrert i 4 timer, kommuniserer innad i laget, spiser rett, sover godt, gjør leksene og trener fysisk. Dette ga veldig gjenklang blant elevene, der vi i ettertid har sett endring på daglige vaner med lufteturer og trening. Noe som er essensielt for det vi har valgt å kalle «bærekraftig gaming» – å bevisst balansere livsstil med gaming.

Foreldre som lurer på om de skal velge Fagerhaug for sine barn, hvilke gode grunner mener du de skal legge vekt på?

Vi er en kristen skole, og vi er en internasjonal skole. FKS har alltid lagt vekt på at de er et alternativ til de som liker litt mindre forhold. Færre elever pr. klasse og lærere som kommer tettere på sine elever og blir godt kjent med dem. Fagerhaug er ikke noen liten skole lengre, det er et stort fellesskap når elevene samles, men undervisningsgruppene er mindre enn i den offentlige skolen og det gir mer trygghet og ro. Jeg synes også vi er en spennende skole. På ungdomsskoletrinnet har jeg hørt mange elever si her kan jeg være meg selv. Det er veldig fint å høre. For å drive en skole med kristelig formålsparagraf, så er det jo nødt til å gjenspeiles i fagene. Men vi har jo like mange fra ikke-kristne hjem som går på FKS, og det går selvsagt helt fint. Vi har et fokus på det kristne, men det er små drypp og vil nok ikke føles overveldende. Vi er en skole for alle, uten tvil.

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.